Roken, hoe stoppen?
op vrijdag 14 september 20181) Associaties
Robert Fisher skiër, zakenman, carnavalsvierder was in één keer volledig klaar met roken. Hoe kwam dat? Had hij zich laten overtuigen van de gezondheid risico’s, had hij een therapie gevolgd, had hij een weddenschap afgesloten? Nee, niets van dat alles. Robert kwam 5 jaar geleden op verzoek van een vriend linea recta vanuit Oostenrijk om 23.00 uur in Maastricht aan. Hij stortte zich in het carnaval gewoel, maar de stank van nicotine, verschraald bier, zweet en het lawaai van een hossende menigte was een te groot contrast met zuivere lucht, sneeuw en stilte. Hij vluchtte naar buiten, maar sindsdien is hij allergisch voor de geur en de smaak van een sigaret.
Gek? Nee helemaal niet! De invloed van negatieve ervaringen valt niet te onderschatten.
De ervaring maakt dat je onbewust en ongewild de stank van nicotine en verschraald bier koppelt aan de sigaret Onbewuste koppelingen tussen sensaties en ervaringen worden associaties genoemd. De invloed is enorm.
Via associaties creëer je zin of tegenzin in roken. Ga maar eens na waar jij roken mee associeert. Zijn het positieve associaties zoals de sigaret
- bij een kopje koffie,
- bij een goed gesprek
- na een lekkere maaltijd
- bij even een welkome werkonderbreking,
- bij een gezellige pauze met collega’s of
- na een heerlijke vrijpartij en even nagenieten.
Dergelijke associaties dragen ertoe bij dat je trek in een sigaret steeds meer wordt gevoed. Zo koppel je roken aan je lekker voelen.
Een belangrijke reden is dan ook dat minderen bij roken niet helpt. Elke afzonderlijke sigaret gaat als je mindert, steeds beter smaken. Eigenlijk zou je bijvoorbeeld 80 sigaretten achter elkaar moeten roken en tegen de tijd dat je er echt doodziek van bent moeten stoppen. Zo koppel je roken aan ziek zijn.
2) De situatie
De gelegenheid maakt de dief. Ziekenhuizen, restaurants, cafés, scholen en schoolpleinen, sportvelden, sportkantines hebben steeds vaker een rookverbod. Dat helpt, als roken niet mag en niet kan dan is ook de verleiding minder. De vraag bepaalt niet alleen het aanbod, maar het aanbod bepaalt ook de vraag. Sinds softdrugs mogen schieten ‘koffieshops’ als paddenstoelen uit de grond. Dankzij de vele shops stijgt het wietgebruik, je kunt ze krijgen om de hoek en je hoeft niet naar Amsterdam voor je joint. Sinds er zoveel fastfoodketens zijn neemt de obesitas spectaculair toe. Ook de hoeveelheid maakt de behoefte, de Big Mac, de T bone steak, het kan niet op. In de Mohammedaanse wereld is alcohol verboden of moeilijk verkrijgbaar, drankmisbruik, openbare dronkenschap is in verhouding met het Westen een te verwaarlozen probleem. Duidelijk: het aanbod bepaalt de vraag.
3) Denk anders over roken,
Maak jezelf niets wijs, wat denk je en wat zijn de de feiten
- Het is gezellig vs. Het is asociaal
- Het is ontspannend vs. Het geeft stress
- Het is lekker vs. Het is vies
- Ik wil gewoon roken vs. Ik kan niet stoppen
Je bent gewoon verslaafd en dat vraagt dat je weet waar je valkuilen zijn. Een alcoholist moet geen koffie drinken in het café. Dus mijdt gevoelige situaties. Alleen nalaten is moeilijk, iets anders doen is beter. Ga in de rookpauze wandelen met niet rokers, eet bij de koffie iets lekkers, ga na de maaltijd eerst even opruimen, neem bij stress een stukje kauwgum enzovoorts.
Als je wilt stoppen, realiseer je dat de weg naar de hel is geplaveid is met goede voornemens. Neem een besluit en realiseer je dat wilskracht niet genoeg is. Communiceer dat je gezondheid, een mooiere huid en meer longcapaciteit prioriteit krijgt en dat je gaat sporten, zwemmen, fietsen of wandelen. Je hebt minder behoefte aan een sigaret als je iets beters hebt te doen.
Organiseer support, stel jezelf een beloning in het vooruitzicht, doe het geld dat je bespaart in een apart potje. Betrek anderen erbij, zoek support. Samen gaat het beter.